چهارده قطعه برای بازپریدن، گروه مشتاق در لندن

گروه مشتاق

اجرای مشتاق در کلیسای سمت ماری (عکس ها از سعید جودت)

۲۶ مارس ۶ فروردین کلیسای سنت ماری لندن، میزبان رضا قاسمی و گروه مشتاق بود.

کنسرتی با عنوان "۱۴ قطعه برای باز پریدن" که در این ایام نوروزی جای خالی موسیقی سنتی در لندن را پر کرد.

بابک معیدالدین و آیدین بهراملو نوازندگان سه تار (از پاریس) و سپیده رئیس سادات خوانده و نوازنده (از کانادا) رضا قاسمی را در این کنسرت همراهی می کردند.

قسمت اول این کنسرت در بیات ترک اجرا شد و تصنیف "امشب همه غم های عالم را خبر کن، بنشین و با من گریه سر کن (دست افشانی)" قطعه آغازین تکنوازی و آواز سپیده بود .

سپیده رئیس سادات از نه سالگی آموختن آواز و ردیف موسیقی ایرانی را نزد پریسا آغاز کرد و نواختن سه تار را هم از پرویز مشکاتیان و محمد رضا لطفی آموخت.

همکاری سپیده با گروه مشتاق از زمان نوشتن "۱۴ قطعه برای باز پریدن" توسط رضا قاسمی سرپرست گروه مشتاق آغاز شد.

رضا قاسمی نویسنده رمان هایی مثل "همنوایی شبانه" و "چاه بابل" چهره ای شناخته شده در ادبیات فارسی است.

اما ادبیات تنها حوزه تخصصی او نیست، رضا قاسمی در موسیقی هم با گروه مشتاق نامی آشناست.

شهرام ناظری و محمد رضا شجریان در دهه هفتاد هجری با رضا قاسمی و این گروه همکاری داشتند.

رضا قاسمی درباره گروه مشتاق گفت: "این گروه در سال ۱۹۸۶ که من از ایران به پاریس آمدم پایه گذاری شد. حدود ۱۵ سال بود که من از موسیقی کناره گرفته بودم و بیشتر کار رمان نویسی می کردم و برای همین گروه مشتاق فعال نبود. ولی از ۴ ماه پیش کار موسیقی رو دوباره شروع کردم که نتیجه اش ۱۴ قطعه برای بازپریدن است. من همیشه می خواستم تمام تجربیات ادبی و موسیقی ام را یک جا جمع کنم و این رویایی بود که همیشه داشتم.

از او پرسیدم: چرا ۱۴ قطعه؟

سپیده رئیس سادات

سپیده رئیس سادات از ۹ سالگی آموختن آواز و ردیف موسیقی ایرانی را نزد پریسا آغاز کرد

گفت: راستش اول ۱۳ قطعه بود و این برای من چالشی بود که از عدد ۱۳ نترسم ... که البته به طور تصادفی هم ۱۳ قطعه شده بود. در آخرین روزها "شراب لعل" را ساختم و جالب است که بدانید این قطعه تحت تاثیر فضای زور خانه ای ساخته شده است. ترکیب فضای زمخت زور خانه با اجرای صدای ظریف یک زن به نظرم کنتراست و تضاد جالبی رو ایجاد می کرد. از ۱۴ قطعه این مجموعه ۱۰ قطعه جدیدا ساخته شده و ۴ قطعه از ساخته های قدیم من است. ایده ساخت قطعات جدید هم تحت تاثیر مسائل داخل ایران در چند ماه گذشته است.

پرسیدم: کجا اجرا خواهید داشت؟

گفت: اولین اجرای ما در استراسبورگ بود و حالا هم در لندن و ۴ آوریل هم در پاریس اجرا خواهیم داشت. بعد از اتمام این تور خیال دارم برگردم به عالم رمان نویسی، البته ماندن در کار موسیقی برای من بستگی به انعکاس این تور دارد.

قسمت دوم کنسرت در دستگاه راست پنجگاه با اجرای ۸ قطعه بود.

قطعاتی که پی در پی و بدون وقفه اجرا شدند.

ترکیب نوازنده ها و آواز سپیده رئیس سادات به سرپرستی رضا قاسمی، نویدی برای ادامه بقای گروه مشتاق و شنیدن کارهای بیشتری از این گروه است.

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2010/03/100327_l10_as_moshtagh.shtml

این مطلب را در صفحه خود در فیس بوک پیوند دهید:Share  

بازگشت به صفحه نخست

تماس و ارسال مطالب info@perslit.com تماس با سردبیر perslit@gmail.com درباره ما